Műszaki adatok |
NATO-kód |
Hip |
Funkció |
Közepes szállító és támogató helikopter |
Személyzet |
3 fő |
Első felszállás |
1961. július 29. |
Szolgálatba állítás |
1967. |
Ára |
2,5 millió USD |
Méretek |
Hossz |
18,20 m |
Magasság |
3,00 m |
Rotorátmérő |
21,30 m |
Tömegadatok |
Szerkezeti tömeg |
6990 kg |
Maximális felszállótömeg |
12 000 kg |
Hajtómű |
Hajtómű |
2 db Klimov TV2-117 gázturbina
2×1105 kW |
Repülési jellemzők |
Maximális sebesség |
260 km/h |
Hatósugár |
450 km |
Legnagyobb repülési magasság |
4 500 m |
Emelkedőképesség |
9 m/s |
A Mil Mi–8 (NATO-kódja: Hip) helikopter a Szovjetunióban a Mihail Leontyjevics Mil vezetése alatt álló OKB–329 tervezőirodában kifejlesztett többcélú, polgári és katonai feladatokra szánt helikopter. Az Aeroflot, a szovjet légierő és a Varsói Szerződés tagállamainak hadseregei széles körben alkalmazták. Ez a típus a korai Mi–4-nek gázturbinás hajtóművel felszerelt változata.
Amikor az első prototípus 1961-ben a levegőbe emelkedett, a gép négylapátos forgószárnnyal és egy Szolovjov gázturbinás hajtóművel rendelkezett, a második prototípus azonban már kéthajtóműves változatban készült. Két évvel később áttértek az ötlapátos forgószárny1967-ben. kialakításra, és a Mi–8 sorozatgyártása is ebben a formában kezdődött
Tűzoltás MI-17 helikopterrel
Azóta több mint 7000 db készült, és a kelet-európai országok mellett ez a típus teljesít szolgálatot Afganisztán, Banglades, Egyiptom, Etiópia, Finnország, Irak, Észak-Korea, Pakisztán, Peru, Szomália, Jemen, Szíria és Vietnam légi haderőiben.
A nullszériás modelleket is beszámítva legalább hat különböző változat ismert. A felfegyverzett és általános feladatok végrehajtására a Hip-C, a Hip-E és a Hip-F típusok alkalmasak. Valamennyi jellemzője a hátsó, nyitható tehertérajtók – a gép 32 katona vagy 4000 kg szabálytalan alakú teher szállítására képes. Fegyverzettel mindegyik gép ellátható, de különösen a Mi–8TV változat érdemel említést ebből a szempontból. Ez a típus 7,62 mm-es géppuskával, 12 külső blokkon függesztett 192 db SZ–5 nem irányított rakétával és 4 db 3M11 Flejta (AT–2 Swatter) páncéltörő rakétával szerelhető fel.
A legutóbbi felfegyverzett változat a Mi–8TV exportváltozata, a Mi–8TVK (Hip-F), amelynek fegyverzetét 6 db 9M14 Maljutka (AT–3 Sagger) vezetékes irányítású páncéltörő rakéta alkotja. A Hip-D elsősorban az elektronikus hadviselésben való részvételre lett optimalizálva. Számos antennája és a külső felfüggesztési csomópontokon rögzített négyszögletes konténerekben tárolt berendezései segítik az ilyen jellegű feladatok végrehajtását. A Hip-G, a Hip-J és a Hip-K híradásbiztosító, ECM és korszerűsített ECM változatok. Az alapváltozattól leginkább eltérő változat a Mi–8MT, amely Mi–17 típusjelzéssel is ismert. Meghajtását két db, az ukrán Motor Szics által gyártott TV3–117MT típusú, egyenként 1434 kW teljesítményű szabadturbinás hajtómű biztosítja. A farokrotor a faroktartó bal oldalára került – ez az elrendezés valamivel nagyobb teljesítmény elérését teszi lehetővé. |